Brev:
Jern, vitaminer og en masse om mad
28. august 2007
Alder:
7 mdr.
Jern, vitaminer og en masse om mad
Kære Helen
Her er en række ting jeg tænker på som jeg håber du kan hjælpe med.
1) Jern og vitaminer
Pga. en kortvarig upopulær flaske hos min datter Freya fik jeg investeret i jern og acd-vitamin. Det ser dog ud til at hende og flasken er blevet gode venner igen, så jeg får nok ikke brug for det lige med det samme, men det satte alligevel nogle tanker i gang.
Hvis hun på et tidspunkt bliver uvenner med flasken igen, skal hun så have jern og acd-vitamin så snart hun ikke spiser nok? Eller gør det ikke noget at hun får under en dag eller to?
Hun spiser ca. 300 ml. vælling sent om aften (når hun sover), så det er først på det tidspunkt jeg kan være sikker på om hun har fået nok eller ej i løbet af hele dagen, er det så okay hvis hun først får jern- og vitamintilskuddet om dagen i grøden?
Kan man egentlig overdosere med jern og acd-vitamin?
2) Pålæg
Freya er lige begyndt at spise små hapsere af bondebrød, så nu skal jeg jo tænke på pålæg.
Jeg har købt en rejeost hvor jeg piller rejerne fra og så har jeg købt en af de billige leverpostejer, da jeg går ud fra at hun ikke må få den fedtfattige vi spiser. Kan jeg give hende de to ting?
Må hun få blendet koldrøget laks blandet med salat eller agurk på maden?
Må hun få findelt makrel som jeg køber på tube?
Hvad kan jeg ellers give hende. Er der noget specielt jeg skal kigge efter, når jeg kigger efter pålæg til hende? F.eks. Fedtprocenten…vi køber nemlig en del fedtfattigt.
3) Frosne grøntsager
Jeg har en pose frosne grøntsager. Kan jeg tø det op ved at koge og mose det, og så fryse det ned igen og så igen senere varme det op når jeg vil bruge det? Eller kan jeg kun gøre det med friske grøntsager?
4) Mellemmåltider
Freya får (udover 2 gange MME og en gang vælling):
Havregrød eller trekornsgrød med frugtmos, Rugbrødshapsere
Grøntsagsmos (det er ikke så tit hun får det med kød)
Hvad vil være gode mellemmåltider?
5)Vælling
Nu har Freya i godt 3 mdr. fået vælling som den sidste flaske. Vi har et par gange prøvet at give hende MME i stedet, men det er som om hun sover mere roligt når hun får vælling så derfor får hun stadig det.
Må hun gerne beholde vællingflasken som det sidste flaskemåltid når hun på et tidspunkt ikke længere skal have de to MME-flasker om dagen?
Mange venlige hilsner
Louise